Ga naar inhoud
Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

Pixel Perfect?

Maastricht

Schilderijen uit de collectie oude kunst van het Bonnefanten op zaal vergelijken met digitale versies. De presentatie Pixel Perfect? laat je nadenken over de vraag of digitale reproducties de beleving van kunst verrijken of juist bedreigen.

Een museum laat je het liefst de allerbeste kunstwerken ter wereld zien. Helaas kan dat lang niet altijd door de kwetsbaarheid van werken of de torenhoge transportkosten. Het tonen van een digitale reproductie kan dan een oplossing zijn. Natuurlijk kan een digitale kopie van een schilderij van een oude meester nooit beter zijn dan het origineel. Maar is er een mogelijkheid om digitale kopieën in te zetten ten gunste van musea en publiek. 

Het Italiaanse bedrijf Cinello heeft DAW® (Digital Artworks) ontwikkeld. Op een hoge resolutie 4k monitor wordt een kunstwerk in een gelimiteerde oplage gereproduceerd in de originele afmetingen en in een identieke kopie van de lijst van het schilderij.

In Pixel Perfect? zijn twee ko…

Een museum laat je het liefst de allerbeste kunstwerken ter wereld zien. Helaas kan dat lang niet altijd door de kwetsbaarheid van werken of de torenhoge transportkosten. Het tonen van een digitale reproductie kan dan een oplossing zijn. Natuurlijk kan een digitale kopie van een schilderij van een oude meester nooit beter zijn dan het origineel. Maar is er een mogelijkheid om digitale kopieën in te zetten ten gunste van musea en publiek. 

Het Italiaanse bedrijf Cinello heeft DAW® (Digital Artworks) ontwikkeld. Op een hoge resolutie 4k monitor wordt een kunstwerk in een gelimiteerde oplage gereproduceerd in de originele afmetingen en in een identieke kopie van de lijst van het schilderij.

In Pixel Perfect? zijn twee kopieën naar Pieter Bruegel de Oude (ca. 1525/1530-1569) te zien. De digitale reproductie van de Parabel van de blinde toont een schilderij dat te fragiel is om het Museo di Capodimonte in Napels ooit te verlaten. Met behulp van DAW® is het mogelijk een digitale versie van dit werk te tonen. Ter vergelijking hangt ernaast Winterlandschap met vogelval, uit de werkplaats van Pieter Brueghel de Jonge (1564/1565-1638). Het is één van de 127 kopieën naar het origineel van zijn vader Pieter Bruegel de Oude. 

De vraag rijst of de materiële eigenschappen van een schilderij op een beeldscherm even goed tot hun recht komen als in het echt. Dit wordt geïllustreerd door het vergelijken van een digitale reproductie van Lucia met het originele schilderij van Sano di Pietro uit de Bonnefantencollectie, om te zien hoe het bewerkte bladgoud zich digitaal vertaalt.

Digitale reproducties brengen dus zowel nieuwe kansen als problemen met zich mee. Oordeel zelf.

Locatie