Een tentoonstelling die de ongezonde dynamiek van onze samenleving en de manier waarop deze nieuwe generaties beïnvloedt, belicht dankzij de perspectieven van jonge kunstenaars uit de Euregio.
Hoe kan iemand kiezen tussen wat hij 'zou moeten' en 'zou kunnen' doen in een maatschappij waar alles mogelijk is? Wat voor invloed heeft dit op jonge mensen, zij die geacht worden een betere toekomst te creëren, klimaatverandering op te lossen, te vechten voor mensenrechten, eerlijke praktijken en een meer egalitaire samenleving?
Werken van Elisa Verkoelen, Milena Dahl en Stef Lemmens
De druk is vooral voelbaar bij de jongere generaties, die verantwoordelijk zijn voor het redden van deze wereld van al haar demonen. De tentoonstelling presenteert het werk van de Nederlandse kunstenaar Elisa Verkoelen die druk als werkmethode onderzoekt. Vanuit observaties en onderzoek naar decadentie creëerde Verkoelen een serie reliëfdrukken over lichamelijkheid, herhaling en druk.
De Duitse kunstenares Mi…
Hoe kan iemand kiezen tussen wat hij 'zou moeten' en 'zou kunnen' doen in een maatschappij waar alles mogelijk is? Wat voor invloed heeft dit op jonge mensen, zij die geacht worden een betere toekomst te creëren, klimaatverandering op te lossen, te vechten voor mensenrechten, eerlijke praktijken en een meer egalitaire samenleving?
Werken van Elisa Verkoelen, Milena Dahl en Stef Lemmens
De druk is vooral voelbaar bij de jongere generaties, die verantwoordelijk zijn voor het redden van deze wereld van al haar demonen. De tentoonstelling presenteert het werk van de Nederlandse kunstenaar Elisa Verkoelen die druk als werkmethode onderzoekt. Vanuit observaties en onderzoek naar decadentie creëerde Verkoelen een serie reliëfdrukken over lichamelijkheid, herhaling en druk.
De Duitse kunstenares Milena Dahl roept op om te vertragen en om het gevoel van het observeren van details en de nieuwsgierigheid die voortkomt uit onze zintuigen en de materialen om ons heen weer tot leven te wekken, door middel van haar Glasscape", een installatiewerk gemaakt van meerdere hangende platen van opnieuw gevormd glas.
De Belgische kunstenaar Stef Lemmens richt zich daarentegen op de "Hate Speech" die we dagelijks tegenkomen in de sociale mediajungle, waar opvoeding en respect een stapje terug hebben gedaan en iedereen zonder filter kan zeggen wat hij denkt. Het 'Hate Speech Poetry', project (2017) presenteert gemanipuleerde "hate speech" commentaren door gebruik te maken van de blackout poetry techniek, die door het "verwijderen van bepaalde woorden" nog steeds de originele emoties laat zien, maar de teksten worden suggestiever en minder kortzichtig, waardoor nieuwe betekenissen gegenereerd worden.
Helping Hands
We helpen bij de hausse van "doe het zelf" video tutorials en van Mindfulness en Yoga video's, die tot doel hebben de "gestreste" mensheid terug te brengen door tijd te nemen voor zelfzorg, wat tegelijkertijd een soort van must is geworden om burn-out te voorkomen en uit te sluiten, wat als een vicieuze cirkel - ons leven nog meer stress geeft. Met Helping Hands, (2020), vestigt de in Nederland gevestigde kunstenaar Sara Bachour onze aandacht op de gebaren die ze aantrof in meditatie- en zelfhulpvideo's. Het werk is een steeds groter wordend geheel van gebaren. Het werk is een steeds groter wordende stapel handvormige kussens die gebaren van verbinding, compassie, overeenstemming en eenheid nabootsen. Waarden die we terug moeten brengen naar de mensheid.
The Burnout Society Project
The Burnout Society is een experimenteel project ter ondersteuning van opkomende kunstenaars die de commerciële kunstwereld betreden. Het is een samenwerking tussen The Artist and the Others en Marieke Severens van Pontarte, de kunstenaars krijgen ook mentorschap. Het evenement is ook onderdeel van het Archipel programma van Biennale Image Possible (BIP) 2024.